..Pengalaman bersalin yang tidak dapat dilupakan - emergency c-section ..

By kin - January 12, 2017


Rahim ni pinjaman dari Allah. Bukan milik kita, redha, ya memang sakit,  tahu. Setiap kesakitan yang ditanggung, Allah hapuskan dosa. Mana tahu masa depan akan bertambah  baik.  Kita tak tahu. Doakan yang baik-baik saja.
Antara pengalaman ngeri aku di bilik pembedahan adalah semasa hendak melahirkan Hamizan. Yea..anak lelaki yang sangat diharapkan olehku... Kisahnya bermula ketika check up yang keberapa kali ntah...Disebabkan aku ada masalah fibriod, doktor dapat mengesan bahawa kandungan kali ini transverse lie position atau melintang lagi...Pakar sebelum ni dah warning, kalau kandungan kedua melintang, kemungkinan besar untuk next pregnancy akan melintang dan akan menghadapi risiko..opsssss

transverse lie position, breech, stomach surgery staple, czer, c-sect
Jadinya boleh diagaklah kesakitan semasa mengandung baby melintang ni macam mana...nak tidur mengiring sakit...nak terlentang pun sakit..Sudahnya tidur secara duduk ajelah baru rasa selesa.....

Last check up, doktor dah set date untuk operation. Ngam² jatuh pada 1 Syawal. Oh no....segala makanan idaman kalbu x dapat merasa. Boleh pula aku deal ngan doktor tu suh tangguh lagi seminggu... Hahahaha... Best part, doktor pun setuju dengan syarat, jangan jauh sangat beraya..Hanya di kawasan Lembah Klang sahaja. Aku mengiyakan sahaja. Iyalah sangat kanssss....

Kalau namanya raya, setakat beraya di KL...Apalah sangat..So aku ajaklah en somi beraya di Melaka dan Johor. Malam raya di Melaka, aku sudah sakit contraction...Aaahh sudah ..tapi aku rileks je lagi...Sakit contraction ni berlarutan masa aku beraya di Muor sampai aku boleh terjatuh dari kerusi (kerusi siap patah) Malu betul aku dengan tuan rumah time tu..huhuhuhuhuhu...Pastu aku ada idea weng..Ajak en somi beraya di Johor Bahru plak..hahaha..tapi aku fikir², aku tangguhlah dulu sbb contraction aku dah semakin kerap.

Sesampai di KL, aku beraya lagi sehinggalah malam sebelum serah diri esok tu..Contraction aku dah setengah jam sela masanya. ...pun aku bagi tahu en somi, kita pi hospital esok ajelah masa nak serah diri........

Then, the story begins.......cehhhh panjang benar mukadimahnya yea

Aku ingat lagi, jam 9.30 pagi aku dah melapor diri di hospital...Setel semua..aku rileks² je atas katil even contraction dah 15 minit....Masa dalam wad, aku dah start show (darah)...Masa tu konon nak ke toilet sebab berhajat besau..Dah nampak show, hilang selera nak berhajat... dan sebenarnya bukaan dah 10 cm..Baby time tu pula tiada pergerakan, memang nurse kelam kabut la....Aku masih cool lagi...Rupanya baby sedang tido (menurut doktor la)...Masa tu dah 4.30 petang....Masing² dah kelam kabut...Baik doktor mahupun nurse....Sebabnya,  bukaan dah 10 cm tapi yelah baby melintang...Memang time tu aku x dapat nak bergerak even angkat kaki pun.

Doktor dah start calling² pakar sebab kes aku unik skit. Bekalan darah pula berkurangan. Masa tu doktor dan panggil kami untuk beritahu yang aku ni mungkin akan hadapi sedikit masalah...Memula doktor takmo berterus terang tapi akhirnya bagitau yang aku dan baby macam xde harapan....Tetapi doktor akan selamatkan ibu terlebih dahulu. Doktor dah suh aku bagitahu ahli keluarga...mohon bacaan yasin semoga dipermudahkan...(masa ni aku dah agak macam lain je)..

Aku pun masa ni dah siap setkan wasiat² aku..Sedih tau time ni...Masa ni aku memang dah berlapang dada kalau² baby ni xleh nak survived.


OT Room

Setelah dapat menghubungi pakar² perubatan, aku disorong masuk ke OT room jam 10.45 malam. Kira aku ni emergency operation la sebab kalau ikut jadual...Esok pagi baru aku dijadualkan untuk dibedah. Disebabkan aku dah tahu risiko yang bakal aku hadapi, hampir 15 minit dan sebanyak 5 kali percubaan cucuk jarum di belakang badan, akhirnya setelah aku bagi tahu kerisauan aku kepada doktor....Jarum ke-6 baru berjaya...Sebab aku menggigil kesejukan dan ketakutan yang amat tinggi. (mau tak takut kalau doktor dah sesiap bagi tahu yang aku dan baby takde harapan nak hidup)

Biasanya kalau masuk ot room, aku rileks je...Tapi kali ni...tidakkk. Sebab apa...Sebab doktor awal-awal dah bagi tahu risiko yang bakal aku hadapi. Slow talk to us (aku dan en somi) yang mana apa² yang berlaku, doktor akan sedaya upaya akan selamatkan aku dahulu. Sekiranya anak tidak dapat diselamatkan, aku kena redha. Yea..time tu aku sudah berlapang dada untuk terima sebarang kemungkinan. Doktor pun ada bagitahu yang aku pun akan berhadapan dengan risiko yang mana boleh meragut nyawa aku. Dalam pala hotak, siap fikir nak calonkan siapa in case kalau² aku takde, siapa yang layak ganti tempat aku untuk menjaga anak². Sempat tuuuuuu...............

Masa di sinilah aku tiga (3) kali yea muntah hijau. Selama ini asyik dengar muntah hijau, skali haaa amik ko...Memang aku muntah hijau macam warna striking tu. Pas muntah, aku terbau daging burger, tetiba macam  nak makan...Sempat aku aku tanya doktor yang aku tengah lapar. (padahal bau daging terbakar tu doktor sedaya upaya hendak hentikan pendarahan aku...kui kui).

Lepas tu, aku cakap lagi dengan doktor yang aku mengantuk sangat dan rasa nak tidur. Tapi doktor tak bagi sebab katanya nanti aku bangun dah berada di tempat lain. (ceh)...Jadinya doktor ajaklah berbual-bual supaya aku tak tidur.

Setelah hampir 2 jam.....

Akhirnya perutku dapat dibedah dan dari biasan lampu bercermin di atas, aku nampak lutut anakku. Memang dah biru dan tiada teriakan tangisan. Masa tu aku dah berlapang dada la...Takpelah mungkin bukan rezeki aku time tu. Masa tu aku tengok memang kelam kabut la selepas anakku dikeluarkan dari perutku, Terus dibawa ke bilik sebelah (pakar kanak² dah standby). Menurut en somi, dia nampak anakku ditolak ke bilik sebelah. Tapi cepat je pergerakan sampai dia nak bertanya pun tak sempat.

Tak silap aku selepas 15 minit gitu, nurse bagi tahu aku mendapat baby boy. Alhamdulillah...(sempat aku melihat dan identify gender anak aku). Masa ni perut aku masih terbuka lagi dan doktor berusaha untuk menjahit kembali.


Jeng..jeng..jeng...

Tanpa disangka-sangka, aku menjerit (aku rasa takdelah kuat mana janji doktor boleh dengarla). Sebab apa? Sebab aku punya bius sudah habis. Habis ok! Aku dapat rasa perutku terbuka. Gelabah ayam doktor anest time tu. Aku hanya dicucuk morphin je di peha time (seingat aku la). Sakit?? Aku tak retilah nak describekan sakit dengan perut masih terbuka tu macam mana........

Selepas adegan tu, kulit perut aku doktor tak boleh nak katupkan sebab aku rasa dah keras kut sebab terdedah lama sangat (huhuhu). Jadinya doktor ambil option untuk staple sahaja dengan bantuan seorang lagi. Omakauuu..memang macam gun staple je aku tengok.

Selesai semua tu..aku pun dah mengantuk dan kena sorong ke HDU. Masa kat sini aku dah picit² butang. Masa nurse datang, aku bagitahulah yang bius aku dah habis. Sebab sakit tu lagi sakit daripada bius aku abis masa perut terdedah tu. Rasa macam badan aku terpotong dua dengan pedang samurai je. First time aku nangis. Biasanya hati kental je kalau masuk HDU (2004) dan operated (3 kali ..yang ni ke 4). Nurse kata, tak boleh tambah lagi morphin (ke seangkatan dengannya)...puan kena tunggu lagi 7 jam.... Aku??? Mana tak nangis sebab aku dah rasa sakit yang amat² sampailah aku tertidur dalam kesakitan.

Beberapa hari kemudian....

Selepas 2 hari (kut...sehari ke dua hari di HDU...memory lost)...aku dipindahkan ke wad biasa. Masa ni dah boleh tengok muka baby dan orang pun dah boleh melawat kami. Masa ni, aku masih lagi tidak dibenarkan bangun dari katil. Sampai aku rasa macam ada batu tumbuh la kat montot aku ni. Penat la hai baring duduk je. One thing, baby dah boleh balik rumah tapi aku kena stay.

Tapi disebabkan tiada siapa-siapa yang boleh menjaga baby dan kebetulan dua anak aku yang lain masih kecil, aku mohon pihak hospital tolong jagakan. Allahamdulillah....syukur...

Pada masa yang sama aku ditahan wad tu, keadaan aku masa tu aku tak boleh tidur secara baring...Sebab bila baring je, aku akan sesak nafas..Macam ada something yang menarik dari belikat terus ke jantung.. memang akan menggelupur la aku..Jadinya, aku tidur secara duduk..Mohon katil aku ditegakkan. Ada satu malam tu, tiba² tidur tak nyenyak aku diganggu. Ada seorang doktor kesian tengok aku tidur macam tu..terus dia tarik picu tepi katil untuk aku baring. Wah...menggelupur aku nak bernafas. Nasib baik nurse kat situ sedar tengok aku terkapai²...(port katil aku depan stesyen nurse...) Sudahnya, memang aku tak bagi sesiapa pun usik katil aku.. Aku sanggup tidur dengan sakit di tengkuk asalkan aku dapat bernafas dengan elok.

As usual, doktor akan buat ward checking setiap pagi...Kebetulan perut aku membuncit macam 6 bulan tak ingat...Tekan² keras je. Then, the doc asked....Actually, sejak kena operated tu, memang aku tak kentut apatah lagi membuang  kan....Pastu doc kata, kalau esok aku masih tak mengeluarkan apa² (kentut ke atau tut...) Aku kena puasa dan kena operate balik (takut ada komplikasi lain la pulak). Arrghh sudah...Lagi la aku seriau...Takmolah kena zass lagi...Sakit sekarang pun tak tertanggung. Malam tu aku berpesan pada semua rakan²/jiran² katil jikalau terdengar bunyi meriam buluh ke malam tu...Anggap tak dengar la. Apa tidaknya, kebetulan menu lunch dan malam ada buah betik, depa semua of course takmo makan sebab berpantang...Aku rasa dalam 3 potong gak la aku telan dengan harapan aku dapat membuang. Oh yea, tengah hari tu juga aku dapat mandi (yahuu) dan cabut beg kencing bagai dengan syarat aku berkerusi roda....

Malam tu...

Ok, aku dah bersiap nak tidur.. Punyalah berpesan pada jiran tetangga..Kalau terdengar meriam buluh or bauan..sila abaikan..... Sekali, halamak......keluar angin pus-pus...kah..kah...kah.....Aku rasa sepoi-sepoi pun tak macam ni...Adoiiii....(Sebab takut kena tahan lagi.....hahahah tak tahan duduk lama² dalam wad) Tapi pagi tu gigih aku explained pada doktor yang memang aku ada kentut. Tapi seperti dapat ku agak, doktor kata dia akan discaj aku sehingga aku membuang. Gigih lagi aku mencari betik asalkan aku dapat membuang.. Mana taknya, almost dua minggu aku tak membuang....ho..ho..ho...


Finally, dapat jugaklah aku membuang dan beberapa hari  kemudianya aku dapat discaj with my baby, Muhammad Hamizan...

Terima kasih pada sanak saudara dan kawan² yang sudi datang melawat. Maaflah masa tu masih dalam keadaan high dek morphin. Memang aku cakap merapu je banyak...hihihi....


Ni contoh rupa perut kena staple. Bukan perut aku la kan..Sumber dari pakcik Google. Cuma bezanya, staple aku rapat² dan banyak. Dua minggu selepas operated, aku kena mai hospital untuk cabut staple ni. Ingatkan ada bius ke, rupanya tak. Aku tahan ajelah. Sekali nurse kat situ kata, aku kena mai lagi next week sebab tak boleh nak cabut semua...Dia cuma cabut secara alternate sahaja. Aduhhhh....

Lupa nak bagitau, doktor potong perut aku secara classic J ok... and I have inverted T scar...huhuhu
setelah staple dicabut

transverse lie position, breech, stomach surgery staple, czer, c-sect
ini rupa perut kene staple

Ok, rumah aku di tingkat 5. Jalan pelan², naik turun tangga macam ketam...Dan aku berpantang seorang diri dengan 2 anak aku yang masih kecil. Gila gigih time tu...Hahahaha..... Hampir 3 hari sekali aku akan ke hospital ( urusan perut aku dan baby aku kena kuning..kena check darah selalu....) Dan masa dalam ward, doktor diagnosed baby tiada deria pendengaran. Pi check up yang tu pula... Memang hidupku masa tu ulang alik sahaja ke hospital. Dan pada hari ke-30, aku tumpah darah pula....Jadinya, kena berkejar pula ke emergency

Itu belum cerita mistik kena ganggu sepanjang berpantang dan katil patah 2 sebanyak 3 kali semasa berpantang. Memang banyak dugaan semasa mengandung, melahirkan dan semasa dalam pantang kali ini.

Apa-apa pun yang berlaku masa tu, aku bersyukur sangat². Hanya Allah sahaja yang dapat membalas baik budi en suami yang menjagaku. Paling penting, aku sentiasa bersangka baik kepada Allah dan apa yang berlaku semua ni, in sha Allah ada hikmah di sebaliknya. 






  • Share:

You Might Also Like

0 comments