Mata Bergerak²?

By kin - October 14, 2014


Mata bergerak²? Aku start kena ni since last year bila bawah mata kananku bergerak². macam ada wayar ke apa kebergerak². Kalau tak tengok cermin, rasa macam berdenyut² gitu. Rupernya petanda aku nak kena penyakit mata merah. Itulah kedua kalinya dalam sejarah hidupku.

Tapi masalahnya kekerapan bawah mata kananku bergerak² ni makin aktif la plak. Napa erkkk?

Kalau tanya orang² tua katanya gini....

“kalau yang bergerak tuh kelopak mata kanan, ada sedara belah ayah yang meninggal , kalau belah kiri , ada sedara belah mak pulak yang meninggal” dan “kalau mata kanan yang bergerak, nak tengok orang atau nak jumpa orang jauh”. Ada juga yang kata “nak dapat berita baik”. Kalau kelopak mata kiri yang bergerak, katanya “ada berita kurang baik yang akan didengar dan akan menangis”.
Adesss...tapi buat apa nak bercaya kan? So, kena tanya pakcik gugel la gamaknya. Kalau dolu² dial and angkat phone je call doktor kat tempat kerja untuk bertanya..huhuhuhu....

Hasil pencarian mengatakan....

"nama saintifik untuk penyakit mata bergerak ini ialah "myokymia". Berdasarkan kata-kata pakar masalah ini adalah akibat pergerakan otot di bahagian kelopak mata atas dan kadang-kadang di bahagian kelopak mata bawah bawah . Mata bergerak-gerak ini berkait rapat dengan stress, fatigue, kurang tidur dan overdose minum kopi. Anxiety/depression juga boleh mengakibatkan kepada masalah mata bergerak-gerak ini. Kerisauan yang terlalu tinggi dalam diri kita juga turut menyumbang kepada masalah ini. Faktor personaliti juga turut menyumbang kepada masalah ini."
Jadi, kesimpulannya aku STRESS? Kebarangkalian juga tu...Tapi aku sendiri pun tak sedar aku stress..Mungkin di luar kawalan...hohohohoho....Atau kebarangkalian mataku letih mengadap komputer eh handphone layan wassap je kut...kui ..kui... So, kena berubah ni...Sayangi angunerah daripada Allah ni....macam tak serik mata kiri rosak sudah ni..iskkk

abaikan yang lain

hasil pakcik gugel
Harap²  kesan daripada mata bergerak-gerak ini tidaklah terlalu serius. Cuma kesan  paling ketara ialah rasa rimas  kerana mata asyik bergerak². Apa²pun, aku memang tak percaya sangat kepercayaan orang dulu². Yang berlaku mungkin secara kebetulan sahaja. Jadinya, aku yakin setiap kejadian itu adalah qada’ dan qadar Allah SWT. Wallahu ’alam.


  • Share:

You Might Also Like

0 comments