Tuesday, September 23, 2014

Cara Pemakanan Bagi Pengidap Fibriod

Di kalangan wanita yang mengalami fibroid, memelihara cara pemakanan yang betul memainkan peranan yang besar terhadap rawatan fibroid di peringkat awal. Cara pemakanan yang betul akan membantut pertumbuhan fibroid.

3 Prinsip Utama perlu dikendalikan:

Pertama: Pengambilan makanan secara  tetap dari segi masa dan kuantitatif dan tidak terlampau makan.

Kedua: Pengambilan makanan rendah lemak, lebihkan makan daging tanpa lemak,sayur-sayuran, buah-buahan dan sebagainya.

Ketiga: Lebihkan pengambilan bijirin seperti jagung, kacang.

Selain itu, perempuan yang mempunyai fibroid juga perlu:

1.   Hindari makanan sejuk :Bagi wanita yang fungsi perutnya kurang baik, cubalah menghindari makan makanan sejuk sebelum dan semasa datang haid. In dapat mengelakkan daripada berlakunya gumpalan darah(stasis) dan mengelakkan memburukkan lagi kesakitan haid.

·      Contoh : Minuman sejuk,ketam,siput,kepah,tembikai,pisang,peria,manggis,timun ,oren dan sebagainya.

2.   Hindari makanan masam :Makanan masam akan menyebabkan darah menjadi pekat dan aliran haid terhalang.Jadi wanita yang mengalami kesakitan haid perlu menghindarkan diri daripada mengambil makanan masam semasa datang haid.

·      Contoh : Cuka,strawberi,ceri,manga,lemon,kimchi,belimbing,kurma masam dan sebagainya.

3.   Hindari makanan pedas :Segelintir wanita yang mengalami kesakitan haid dan kadar aliran haid yang banyak, mengambil makanan pedas akan memburukkan hyperemia pelvis dan radang,atau mengakibatkan otot rahim mengalami penguncupan yang berlebihan,seterusnya kesakitan haid menjadi lebih teruk. Jadi penghidap kesakitan haid sepatutnya kurangkan atau mengelakkan daripada makan makanan pedas.

·      Contoh: Cili,lada,bawang putih, bawang merah,halia, sup ayam,durian,perasa pedas dan sebagainya.

4.   Jangan makan longan,kurma,gelatin,royal jelly(madu susu lebah) dan lain-lain makanan mempunyai bahan hormon yang boleh menyebabkan pengumpalan darah.

5.   Jangan makan daging kambing,udang,ketam,belut,ikan masin dan sebagainya.

6.   Kurangkan pengambilan madu,propolis (lem lebah)dan gelatin. Ada fakta yang membuktikan bahawa tonik tersebut mudah menaikkan hormon estrogen dan mengaruh terhadap penyakit fibroid. Seterusnya memudaratkan keadaan kesihatan.

Elakkan makanan berlemak tinggi

Di samping itu, penghidap fibroid perlu lebihkan makan sayur-sayuran,buah-buahan dan elakkan makanan yang berminyak.Secara keseluruhan, penghidap fibroid perlu menghindarkan diri daripada makanan yang memberi rangsangan yang besar terhadap badan seperti lada,cili. Lagipun,pertumbuhan fibroid adalah berhubungan dengan rangsangan hormon estrogen dalam jangka panjang.

Melalui eksperimen haiwan membuktikan bahawa makanan yang berlemak tinggi akan merangsang pertumbuhan dan pembebasan hormon,jadi kadar berlakunya penyakit fibroid atas wanita yang gemuk adalah lebih tinggi jika berbanding dengan yang lain.

Selain itu, penghidap fibroid juga perlu mengelakkan daripada makan kolagen, produk peningkatan payudara,gelatin, royal jelly(madu susu lebah) dan lain-lain makanan yang mudah terasa badan panas, mengakibatkan pengumpalan darah, dan juga perlu elakkan makanan yang mengandungi komponen-komponen hormon.

sumber : di sini

Saturday, September 13, 2014

VULVOVAGINITIS DI KALANGAN KANAK-KANAK PEREMPUAN



VULVOVAGINITIS DI KALANGAN KANAK-KANAK PEREMPUAN

VULVOVAGINITIS in Girls


Vulvovaginitis adalah masalah keradangan yang melibatkan bahagian kulit di kawasan genitalia kanak-kanak perempuan.

Simptom-simptomnya adalah:

1.      Gatal
2.      Pedih
3.      Boleh mengalami lelehan berbau dari faraj

Selalunya keadaan ini disedari oleh ibu tetapi kanak-kanak juga boleh mengadu simptom-simptom seperti yang tersebut jika keadaan bertambah teruk.

APA YANG MENGAKIBATKAN VULVOVAGINITIS?

Kebanyakan kes adalah disebabkan oleh iritasi pada bahagian genitalia, bukan berpunca daripada jangkitan kuman. Kuman yang menyebabkan jangkitan biasanya adalah kuman yang terdapat pada dubur, tekak dan kulit. Penderaan seksual juga merupakan salah satu punca vulvovaginitis di kalangan kanak-kanak prempuan. Penyakit eczema (alahan kulit) juga boleh berlaku pada kawasan genitalia.

MENGAPA KEADAAN INI BERLAKU KEPADA KANAK-KANAK?

Kanak-kanak lebih cenderung kepada masalah ini kerana keadaan anatomi dan juga aktiviti yang mereka lakukan:

  •   Kulit di kawasan genitalia kanak-kanak perempuan adalah nipis dan lembut malah boleh kelihatan kemerahan walaupun dalam keadaan normal. Keadaan kulit seperti ini amat mudah mengalami iritasi
  • Kanak-kanak juga tidak mempunyai bulu/rambut serta kulit yang tebal di kawasan genitalia seperti wanita dewasa yang dapat melindungi kawasan tersebut daripada iritasi
  •  Keadaan seperti di atas menyebabkan kanak-kanak perempuan mengalami iritasi kulit terutamanya semasa melakukan aktiviti bermain luar rumah serta memakai baju yang basah dan memakai seluar ketat
  • Selain daripada itu, kanak-kanak sering mengabaikan kebersihan dan tidak membersihkan kawasan genitalia dengan betul jika tidak diawasi ibu bapa.
  • Kebanyakan ibu bapa sedar bahawa mandian berbuih dan cecair wangian boleh mengakibatkan iritasi pada bahagian genitalia

 
APAKAH YANG HARUS DILAKUKAN SEKIRANYA ANAK ANDA MENGALAMI SIMPTOM-SIMPTOM VULVOVAGINITIS

Sekiranya anak anda mengalami simptom-simptom vulvovagiitis seperti tersebut, sila bawa anak anda dengan doktor ataupun pakar kanak-kanak. Rujukan kepada pakar sakit puan akan dilakukan oleh doctor sekiranya perlu. Pakai ginekologi/sakit puan akan mengambil sejarah penyakit serta melakukan pmeriksaan terhadap anak anda. 

Sekiranya doktor mengesyaki terdapat jangkitan kuman pada bahagian genitalia, sampel dari faraj akan diambil. Sekiranya anak anda pernah mengalami gangguan seksual, sila beritahu kepada doktor anda kerana ini merupakan maklumat penting yang dapat membantu doktor mengenalpasti keadaan yang menyebabkan vulvovaginitis dan seterusnya membeir rawatan yang bersesuaian dengan keadaan anak anda.

Pemeriksaan yang dilakukan akan diterangkan oleh doktor dan doktor akan memastikan anak anda berada dalam keadan selesa dan tidak mengalami pengalaman yang menakutkan.

CADANGAN UNTUK MENGATASI MASALAH VULVOVAGINITIS     

Untuk rawatan ’non specific’ vulvovaginitis, ‘sand box’ vultivis, pruritus, lichen sclerosus, local vulvar sensitivity.

Cara-caranya:

  • Elakkan daripada faktor-faktor yang boleh menyebabkan iritasi dan juga memastikan kanak-kanak tersebut memakai pakaian yang mempunyai pengudaraan yang baik.

  •  Jika boleh, elakkan kanak-kanak perempuan daripada menggaru di akwasan genitalia kerana boleh mengakibatkan jangkitan dan iritasi pada kulit. Jika anak anda mengadu berasa sangat gatal, rendamkan bahagian genitalia di dalam air suam yang dicampur dengan garam (sitz bath) untuk seketika.

  •  Mandi dan rendamkan bahagian genital di dalam air bercampur garam (sitz bath) dua kali sehari semasa mengalami keradangan atau mengalami keradangan di kawasan genitalia.
  • Tidak menggunakan sabun yang terlalu kuat untuk membasuh kawasan kemaluan. Penggunaan Neutrogena, Dove dan Ivory adalah digalakkan.

  •  Elakkan daripada mandi buih.

  •  Lapkan perlahan-lahan kawasan genitalia selepas mandi menggunakan tisu yang lembut.

  •   Amalkan cara yang betul untuk membersihkan kawasan genitalia selepas membuang air kecil/besar (bersihkan dari kawasan depan ke belakang).

  • Jika kulit di kawasan genitalia terasa pedih, gunakan kapas yang bersalut  “mineral oil” (jangan gunakan tisu tandas yang kesat).

  •  Jangan sesekali menggunakan tisu tandas yang berwarna.

  • Memakai seluar dalam dari 100% fabrik kapas. Elakkan dari memakai seluar dalam fabrik nilon kerana ia tidak menyerap peluh sepenuhnya.

  • Jangan memakai seluar yang ketat.

  • Jangan menggunakan tuala wanita yang berbau wangi semasa sedang kedatangan haid.

  •  Jangan menyapu ubat seperti solarcaine, spray feminine wanita dan juga ubat sapu antibiotic
  •  Vaselline gel boleh digunakan untuk melegakan kepedihan di akwasan genitalia yang mengalami iritasi.

  • Jika boleh, elakkan kanak-kanak perempuan ini dariapda menggaru di akwasan genitalia kerana ia boleh mengakibatakan jangkitan dan iritasi pada kulit.

  • Anak-anak anda harus diajar untuk menukar pakaian yang basah ataupun ketat secepat mungkin. Seluar dalam juga harus ditukar sekerap mungkin terutamanya jika terdapat bahan asing seperti pasir/tanah.

  • Anda juga boleh mengajar anak-anak anda cara membersihkan kawasan genitalia mereka sendiri. Jika doktor mengesyorkan penyapuan krim di akwasan genitalia, ajar anak-anak ini untuk menyapu sendiri krim di hadapan cermin. Dengan cara ini, kanak-kanak perempuan ini akan menghargai dan bertanggungajwab terhadap tubuhnya badannya sendiri.


ADAKAH VULVOVAGINITIS BOLEH BERULANG?

1.      Dalam sesetengah kes, akank-kanak perempuan ini boleh mengalami vulvovaginitis lebih dari sekali.

 2.      Kanak-kanak ini harus diajar untuk menjaga kebersihan diri sendiri supaya mereka boleh bersedia sekiranya vulvovaginitis berulang.

3.     Anak anda harus dibawa ke klinik sekiranya vulvovaginitis berulang kerana ia mungkin disebabkan  oleh patologi yang berlainan.

4.  Bagaimana pun, jika kanak-kanak anda mengamalkan cara yang betul untuk menjaga kebersihan di kawasan genitalia, keadaan ini mungkin tidak akan berulang.

Sumber : O&G, PPUKM

Friday, September 12, 2014

Benefits of Yoga


Antara senaman yang aku suka buat tapi sangat malas nak amalkan...kui kui kui..Sebab? Takyah nak lompat² or ke hulu hilir tak tentu arah ( areobik).... Yoga ni nampak macam senang, tapi bila buat....memang berpeluh dan kepada sesiapa yang tidak mempunyai kelenturan badan yang bagus, memang agak menyakitkan. Tapi takpe, pelan² amalkan...Lama kelamaan nanti badan tu boleh dilentur....




benefit of yoga

Thursday, September 4, 2014

#Malaysia57

Assalamualikum dan salam kemerdekaan...As usual, salah satu acara tahunan di dalam kalendar familiku  adalah melihat perarakan Hari Kemerdekaan yang disambut untuk ke 57 tahun.... Macam biasa juga, aku akan cakap pada anak² aku, " next year, kita tengok di tv sahaja" tapi setiap tahun jugak aku akan membawa pi ke Dataran Merdeka...kuwa kuwa kuwa......
di sini lahirnya sebuah cinta; #57Merdeka

Seawal jam 7.30 pagi dah terpacak depan Dataran Merdeka ni. Memang semangat betulla. Pemberian bendera dan botol mineral diberikan secara percuma....*semua nak free aje kan?*

di sini lahirnya sebuah cinta; #57Merdeka

di sini lahirnya sebuah cinta; #57Merdeka

Ramai juga yang betul² bersemangat....Sempat juga la snap sekeluarga memakai baju Jalur Gemilang. Lagi satu, brilliant idea nak cari kalau² anak² terhilang di dalam lautan manusia.....

di sini lahirnya sebuah cinta; #57Merdeka

Selepas acara perarakan tamat, lautan manusia pula membanjiri kaunter² tiket di stesyen Masjid Jamek. Selai kad touch n go plak dah expired, so nak tak nak en. somi kene la beratur beli token. Dah habaq awal² beli return tapi degil....Nasibla yea....you beratur sorang²...ngeeeeee....

Cuma satu ajelah yang tidak seberapa aku rasa...Lagu Kehilangan oleh penyanyi Firman asyik² diulang banyak² kali. Kalau lagu oleh arwah Sudirman lagu Warisan tu...oklah jugak, bertepatan dengan tema hari kebangsaan...entahla.....*pendapat peribadi aku je ni*



Wednesday, September 3, 2014

Subang International Air Carnival; #siac2014

Cuti persekolahan untuk mid term berakhir sudah. So, last aktiviti ialah mengajak anak² melihat pameran kapal terbang di Subang sempena Subang International Air Carnival yang diadakan pada 12 - 15 Jun 2014; #siac2014. So, pelan memang nak pi pagi² sebab memang musim panas ni.
 Huhuhu...bahang!
  


 


Subang International Air Carnival;  #siac2014

Dalam 10.45 pagi dah sampai dan syukur parking lot masih banyak kekosongan lagi. Namun, bayaran RM2 dikenakan untuk setiap kereta. Tiket masuk untuk dewasa pula adalah RM15, kanak² berumur 7-17 tahun pula RM5 manakala pelajar (kena tunjuk kad pelajar) pula sebanyak RM10 dikenakan.
Subang International Air Carnival;  #siac2014

Sesampai di hangar kapal terbang, kapal-kapal terbang tersusun gah. Apalagi, bergambar dan cuba menaiki mana² kapal terbang yang dipamerkan. Walaupun cuaca mendung, namun bahang kepanasan tetap terasa. Hasilnya, muka kami memang ‘burn’ la specially kat batang hidung. Kikikiki.....



Subang International Air Carnival;  #siac2014



Selain itu, banyak juga pameran dari agensi penerbangan, syarikat swasta dan tak lupa juga syarikat merekrut staf penerbangan. Kalau ada yang berminat untuk terbang ke awan biru, bolehlah mencuba nasib. Paling banyak orang ramai teruja ialah helicopter joyride. Harga adalah sebanyak RM150 untuk seorang. Aku kompem tak naik; kalau nak naik...mesti semua nak...hahahaha. ada juga kalau siapa² nak merasa pengalaman membawa kapal terbang, tapi stimulasi ajelah. Bayaran dikenakan adalah sebanyak RM50 untuk 15 minit.
Subang International Air Carnival;  #siac2014

Subang International Air Carnival;  #siac2014


Jam 2.00 petang pula, terdapat pertunjukan Mini Military Tattoo dari Tim Akrobatik Army Red Warrior. Jangan tak tahu ade penyertaan dari kalangan wanita; hebat! Budak² memang suka la tengok motor² ni ‘melompat’. Huhuhuu. Cumanya, dikhabarkan dengan dukacitanya tiada pertunjukan akrobatik kapal terbang. Pada mula dikhabarkan akan digantikan dengan pertunjukan akrobatik kapal Krisakti oleh Dato’ Halim namum dibatalkan atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Aku pun cuba jugalah bertanya pada staf yang bertugas. Katanya; tidak mendapat kebenaran daripada kawalan trafik. Ehmm, ok...nak buat macam mana, tak rezeki tapi sempatla tengok aksi tu masa kat majalah Tiga tempoh hari. Huhuhuhu... Apa²pun, sempat jugaklah kami bergambar bersama dengan Dato’ Halim ni. Tak silap aku, dia ni juara masa pertandingan redbull. 

Subang International Air Carnival;  #siac2014
Anyway, dengan bahang kepanasan dan 2 botol air masak hampir 3 liter aku bawa masih tidak dapat menghilangkan dahaga. Nak tak nak, kena beli juga makanan dan minuman ( budak² dah merengek lapar katanya). Mahal ok, sepinggan nasi ayam ( ciput je) dah RM7, air tin RM2.50, aiskrim RM3. Paling en suami bengang air mineral botol kecil (500ml) RM6. Hohohoho....aku bagitahu dia yang itu jenama Evian, memangla mahal. Tapi, memang jenama itu je yang dijual di situ...hahahahaha.....nasib badan.... 

Akhirnya, jam 4.00 petang kami berangkat pulang. Round² bandar Klang dulu sebelum balik ke rumah.