.........kedatanganmu dinanti,pemergianmu dirindui...

By kin - July 23, 2014


Ahlan Wah Sahlan ya Ramadhan...kedatanganmu dinanti,pemergianmu dirindui...

Sedar tidak sedar, Ramadhan sudah sampai ke penghujung masa. Pada ketika inilah ramai di antara kita sibuk menjalani ibadat atau mencari malam Lailatul Qadar ataupun membuat persiapan perayaan last minute. Apa²pun, sambutan/persiapan perayaan kali ni ada sedikit hambar. Hambar bukan apa², perasaan tu mendatang apabila newsfed di facebook penuh dengan cerita Gaza dan MH17. Sesungguhnya tiada mood untuk berseloka raya.

Ya Allah, hebat sungguh ujianMu pada umatMu kali ini. Aku memang tak sanggup nak tengok gambar² penderitaan di Gaza hatta aku ni memang berhati kering nak tengok gambar² berstatus pendarahan. Namun kali ini, memang aku lemah. Lemah kerna tak sanggup nak menatap gambar² kepiluan, kekakuan apatah lagi mengingati mangsa adalah seakan seusia anak²ku.

Sekali lagi Malaysia dikejutkan dengan nahas MH17. Tak sampai dalam tempoh 6 bulan berlalu selepas nahas MH370, kali ini nahas berlaku memang sangat mengejutkan. Sungguh tak sangka. Selama ini, aku selalu tengok siri Air Crash Investigation di National Geographic dan seringkali menyangkal bahawa Mas tidak akan sesekali akan mengalami kejadian – kejadian sedemikian rupa. Namun, Allah turunkan ujian kepada kita dalam tempoh tahun ini sahaja sudah berlaku dua nahas. (Nahas pertama di Tanjung Kupang tahun 1970an).

#prayforpalestin #prayformh17 #MH17


Apa² pun, marilah kita sama² muhasabah diri dengan segala ujian² yang Allah kirimkan pada tahun 2014. Memang banyak sungguh ujian dan dugaan yang menimpa kita semua di Malaysia tahun ini dan khususnya umat Islam seluruh dunia.Moga² kita semua dapat mengecapi nikmat malam lailatul qadar hendaknya dan diampuni segala kekhilafan kita.

#prayforpalestin
#prayformh17


  • Share:

You Might Also Like

0 comments