Pokok Berbunga

By kin - April 22, 2011

Ehmm...Aku sebenarnya nak share satu petua yang baru-baru nih aku try. Main try aje sebab dah macam-macam aku wat kat pokok aku nih. Pokok nih mama ( mother in law) bagi kat aku  6 tahun lepas sebagai selusuh masa aku tengah nak bersalinkan si Syasya nih. Daun tuh kita makan untuk dibuat selusuh. Pelik kan? Biasanya selusuh nih dibuat daripada air atau minyak kelapa. Tapi mama aku bagi daun pokok nih plak.Telan ajelah..Pahit ..memang sakit pahit tapi leh alihkan perhatian aku daripada sakit contraction kepada kepahitan daun nih.

Ok, lepas bersalin..aku amiklah lebihan daun nih ( pokok nih dari keluarga bebawang) untuk ditanam. Manelah tahu akan datang, aku telan jugak daun nih untuk dibuat selusuh lagi (fikir aku la time tuh). Memang menjadik la aku tanam sebab pokok nih mama aku bawa dari Sabah dan dilipat dalam surat khabar dan diletakkan dalam peti sejuk. Lepas kelaur dari hospital, baru aku tanam. Kira tough jugak la pokok nih...

Sebulan lepas aku tanam, barulah aku nampak bunga pokok nih. So sweet sebab warna pink. Tak silap aku, bunga pokok nih ade dua kaler; satu pink dan satu putih.

Selepas itu, sekali ajer berbunga.Ehmm...Then aku surfing-surfing cari petua untuk bagi pokok berbunga sebab macam-macam baja dah aku baja. Still tak berbunga dalam tempoh itu.

 Aku cuba petua nih; masa kupaskan bawang merah, kulitnya jangan dibuang. Rendam dalam bekas berair semalaman dan siram pokok untuk berbunga. 

Aku tak tahu nama pokok nih
So, aku pun cubalah untuk seminggu. Dan hasilnya pada suatu pagi masa aku nak menyidai baju, aku terperasan pokokku itu hampir 6 tahun  tidak berbunga, sudah berbunga! Wah..happy nya...*wink*

Pokok nih sebenarnya banyak didapati di landskap-landskap taman. Ada yang berwarna putih dan ada yang berwarna pink. Kira petua yang aku cuba itu, memang menjadik la. So, tak perlu baja itu..baja ini. Poyo jer.....

Kalo ade petua dan tips yang menjadik...Aku tepek lagi. Sekarang aku tengah mencuba satu petua nih. Kalo menjadik jugak..Yahuuu...Kalo tak, diamkan sajer. Huhuhuhu...........

  • Share:

You Might Also Like

0 comments